1. desember 2017

"Gleden" av Hans Børli



Jeg føler en spesiell nærhet til tekster som beskriver kontrastene mellom lyset og mørket, håpet og mismotet, troen og tvilen. Jeg tror ikke det er feil å si at de fleste art quiltene mine er inspirert av slike tekster.
Jeg trenger rett og slett forsikringer om at lyset finnes, selv om det ikke alltid føles slik. Og dette er noe jeg har et sterkt ønske om å dele med andre, gjennom ord her på bloggen, og ikke minst, gjennom kunsten min.

Noen lyrikere har en stor evne til å få fram disse kontrastene.
En av mine favoritter blant dem, er Hans Børli. Jeg har sydd flere bilder til hans dikt, dem kan du se om du klikker her.

Og denne gangen er det altså diktet "Gleden" som har inspirert meg.
Diktet er fra samlingen "Kyndelsmesse", som kom ut i 1972.



*

Gleden
av Hans Børli

Den frostbrente gleden ved livet
søker deg ved vadestedene,
ved leirbålene, ved korsveiene,
alltid –
Selv i sorgens dager,
selv i motgangens bratte døgn
og våkenettenes martrende timer
søker gleden deg, kvidende
lik en trofast hund
som løp med blødende poter gjennom rimfrosten
og svømte mellom isflakene i strie elver
for å finne sin husbond.

*

Nysnø, sol og -9 grader på Hamar i dag.
Med andre ord ypperlige forhold for art quilt-fotografering!

Bakgrunnen er bygget opp av lapper som jeg så har frihåndsquiltet over. Etterpå har jeg frihåndsapplikert de oransje og blåe strimlene på bildet.
Som avslutting har jeg festet omtrent 100 knapper langs sidene.

Størrelsen på bildet er bredde 48,5 cm og høyde 44,5 cm.

Dette bildet kan kjøpes via bloggens til salgs-side og i nettbutikken min.



"Gleden"




2 kommentarer:

  1. Utrolig flott "glede"! Du får virkelig frem lyset mot den mørke bakgrunnen. Og så passer det så godt med lys nå når vi går inn i adventstiden. Ønsker deg en fin 1. advent.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig kommentar.
      Ja, det var veldig morsomt å se at ideen min virkelig lot seg gjennomføre, og at den ga den effekten jeg var ute etter.
      Ønsker deg en god adventstid!

      Slett