20. november 2017

Hjertebrikke




Min mamma ble nettopp 85 år.
Jeg har nå kommet hjem etter en langhelg i Helsinki, min fødeby.
Dagene gikk til hektiske forberedelser av feiringen. I går var vi så samlet, nesten alle sammen, for å feire mor, bestemor og oldemor. De "eneste" som manglet, var mine fire barn, en samboer og to barnebarn (altså jubilantens oldebarn). Sånn blir det når familien er bosatt i til sammen fem forskjellige land for tiden.

  


Jubilanten er desidert blant de håndarbeidskyndige. Hele mitt liv har jeg sett henne sy, strikke, hekle, male porselen, male på silke, male ukrainske påske egg... hun har prøvd det meste. Til og med et campingtelt har hun sydd med sin trofaste Singer fra begynnelsen av 60-tallet!
Og de siste årene har hun blitt en meget dyktig ikonmaler.
Så... jeg vet at hun vet å sette pris på håndarbeid, og derfor er det alltid en glede å gi henne noe som jeg har laget selv.



Jeg bladde i min samling av Familiens juleblader, da jeg så et mønster til en juleløper (Juleideer 2009). I tillegg til at jeg syntes at løperen var veldig fin, ble jeg ekstra begeistret da jeg så at jeg nå kunne prøve ut "vannoppløselig plast" igjen, siden jeg ikke har gjort mer enn ett lite forsøk tidligere.

Jeg kunne selvsagt ikke følge mønsteret mer enn det jeg måtte. Istedenfor en juleløper, ville jeg lage en helårsduk/brikke og ellers også ble det en del egne symaskinpoesi-løsninger her, som ellers.









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar