16. oktober 2017

Regn




REGN
av André Bjerke

Det drømmer et regn mot ruten.
en stille, unnselig larm
av vannet som varsomt lister
ned langs min vinduskarm.

Da stiger i kveldens mørke
et gledesanende kor:
dråpenes emigranter
gjenser den deilige jord!

Lengsler mot lys og varme
trakk dem mot solens kinn.
Å, men en hjemvé stinger
gjennom en vandrers sinn –

Drømmen å vende tilbake
til det forjettede land
sitrer gjennom de lynsnare
kropper av rinnende vann!

Å, hvor de elsker muldens
ømme og grådige duft –
Salige stuper de gjennom den
drukne forårsluft,

kløver i svimmel attrå
trærnes røde bark,
svelger med våte kjever
ned i den myke mark.

Slukkes ved muldens møte
lengselens ville glød
som i en elskerinnes
evighetshungrende skjød!

Lukten av synkende kvae
bruser av våte trær.
Jorden, jorden er dette,
ny og velsignet nær!


Jeg er med i en amerikansk/internasjonal art quilt-gruppe på Facebook, der vi hver måned får en utfordring. Denne gangen var utfordringen "høst", hvilket ikke har inspirert meg så veldig mye til nå.
I går regnet det, og kanskje var det derfor jeg kom på André Bjerkes dikt "Regn". Ikke akkurat et høstdikt. Men regn er regn og høst er så absolutt også regn.
Det har blitt laget mange bilder i brunt-oransje-gult i gruppen. Det har jeg ikke hatt lyst til - og nå fikk jeg atter en gang muligheten til å bruke favorittfargen blått!

Og nå fikk jeg også anledning til å prøve ut mine nye Inktense fargekritt. Fra før av har jeg Inktense fargeblyanter, og har jobbet hardt for å få tak i disse krittene. Jeg visste om en svensk butikk, som skulle få dem inn, og har ventet tålmodig på dem. For noen dager siden kom jeg på å gjøre et nytt søk i norske nettbutikker. Og jammen dukket det opp en butikk med krittene.

Bakgrunnen på bildet er altså tegnet/malt med Inktense. Dråpene er først sydd fast med frihåndsapplikering, etterpå har jeg brukt Inktense også oppå dem.
I tillegg har jeg brukt Angelina fibre for å lage de blanke stripene på bildet.

Dette lille bildet har fått en overveldende mengde positive kommentarer og "likes" i fb-gruppen i dag.
Og det er jo unektelig litt gøy at amerikanerne, som kan "alt" og som jeg stadig vekk lærer nye art quilt-finesser av, spør meg ut om hvordan jeg har laget bildet mitt. Som jo ble til som mine bilder blir til, altså ved at jeg finner måter å gjennomføre forskjellige detaljer på etter hvert, mens jeg syr 😃

Bildet er festet på en ferdigmontert kanvas (som jeg har malt i en dus blåfarge).
Størrelsen på bildet er bredde 18 cm og høyde 24 cm.
"Regn" kan kjøpes via bloggens til salgs-side og i nettbutikken min.

"Regn"



 





2 kommentarer:

  1. Fint bilde med en flott og intens fargepalett! Hyggelig med mange likes på Facebook ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk!
      Ja, det er ekstra stas å få anerkjennelse i en gruppe full av flinke art quiltere :)

      Slett