29. juni 2016

Stoff + maling + Zalo = håndfarget quiltestoff


For å få inspirasjon og for å lære nye teknikker, abonnerer jeg på et par amerikanske art quilt-magasiner. Det nyeste nummeret av det ene av dem, Quilting Arts Magazine (june/july 2016), har blant annet fokus på forskjellige stoffarginsteknikker.
Jeg ble spesielt fascinert av teknikken, der det brukes oppvaskmiddel for å lage mønster på stoffet - litt på samme måten som når man lager voksbatikk ... men ikke helt!



Jeg fulgte den amerikanske framgangsmåten ganske nøye, men selvsagt ikke helt til punkt og prikke. Om du vil følge "min" instruks, står den her:

Du trenger:
  • en bit hvit bomullsstoff + en bit av et annet stoff 
  • Zalo (jeg brukte den antibakterielle typen, siden det var det jeg hadde hjemme, men anbefaler vanlig grønn, hvis du vil unngå å jobbe med en ganske så irriterende lukt rundt deg)
  • tekstilmaling (jeg brukte Panduros "Palett")
  • pensler

  1. Legg en hvit, vasket stoffbit opp på en annen, litt større stoffbit (som har som oppgave å suge til seg overflødig maling). Under disse, tar du noen gamle aviser e.l.
  2. Ha en skvett Zalo (eller annet oppvaskmiddel) i et glass. Bruk vanlig malepensel til å male ønsket mønster over hele stoffoverflaten.
  3. La dette tørke godt - i sommersol tok det ikke lang tid. Så maler du over hele overflaten med svart eller en annen mørk tekstilmaling. Jeg blandet alle fargene med litt vann, hvilket jeg tror er ganske nødvendig for å få til et fint sluttresultat.
  4. Når stoffet er helt tørt, fikserer du fargen med strykejern - følg instruksen på malingsflasken. Det går helt fint å stryke over oppvaskmiddelet. Jeg hadde silkepapir både på under- og oversiden av stoffet, for å beskytte styrkebrettet- og jernet.
  5. Skyll så ut all Zaloen godt. Nå har du en fin batikk, og kan gjerne avslutte her, om du ikke ønsker å bruke flere farger.
  6. Bland noen lysere farger, som du bruker over hele overflaten, etter eget ønske. Etter mitt første forsøk, der stoffet var helt tørt da jeg satte i gang med fargene, fant jeg ut at det er lurt at stoffet i denne fasen holdes fuktig. Jeg brukte en dusjflaske når stoffet ble for tørt og også etter at jeg var ferdig. Slik fikk jeg fargene til å flyte bedre over i hverandre.
  7. Når stoffet er tørt, fikserer du fargen en gang til, skylder godt, stryker en gang til...
    ... og  - voilà - du har en håndfarget stoffbit til disposisjon. Eller faktisk to, for stoffet som har ligget nederst, kan absolutt brukes til noe, det også, etter at også det er fiksert. Jeg brukte "dessverre" et mønstret stoff, det er nok lurest å ha noe ensfarget, lyst, også nederst.

Første forsøk, med Zalo

Hele overflaten er malt over med lilla

Zaloen er skylt bort og flere farger er lagt til.
Her ser du tydelig, at stoffet burde ha vært fuktig

Og her er det ferdige stoffet


Forsøk nummer to. De smale lilla strekene du kanskje ser øverst,
er konturene til vesken jeg kommer til å sy av stoffet.

Overflaten er malt med svart og turkis.

...og ferdig resultat, der jeg har brukt burgunderrødt, lilla og lysegrønt som tilleggsfarger


Stoffet som lå nederst begge gangene






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar