10. juni 2015

"En morgen"


Og atter en gang er jeg inspirert av Hans Børlis ord...
Diktet "En morgen" er fra samlingen "Som rop ved elver", som kom ut i 1969.

Det er jo slik med dikt, at hver enkelt av oss danner sine egne assosiasjoner mens vi leser.
Noe av det første jeg tenkte på etter å ha lest dette diktet, var ord fra Johannes' åpenbaring i Det nye testamentet:

"Han skal tørke bort hver tåre fra deres øyne,                                                       
og døden skal ikke være mer,
heller ikke sorg eller skrik eller smerte.
For det som en gang var, er borte."
(Åp 21,4)

Jeg vet ikke hva Børli tenkte på da han skrev diktet.
Men kanskje noe i samme retning som jeg...

En morgen
av Hans Børli

En morgen skal skoddene fjernes,
lyset trenge
gjennom veggene av blindhet,
de svarte ordene henge
urørlige som flaggermus
under takbjelkene i hjernen.
Og du ser med mer enn dine øyne
at alt omkring deg – 
alt du kalte din virkelighet
alt du viktet deg med
og gjorde ord om – alt 
er bare hvirvlende støvfnugg
som tjener til å gjøre
      lyset synlig.



Og her er min fortolkning av diktet.
Hele bunnen er dekket med lapper som det er frihåndsquiltet over.
De gul-oransje firkantene er festet til bildet med ujevne sikksakk-pyntesting. Jeg har helt siden jeg kjøpte min Bernina, lurt på hva jeg skulle bruke slike merkelige sting til. Nå lurer jeg ikke mer!
De små, røde firkantene, er av thaisilke, hvilket gir en fin effekt. Jeg har festet en liten rød perle midt på hver røde firkant.
Ellers har jeg også sydd noen paljetter på bildet.

Noen av de lilla stoffene har jeg farget selv.
Og som den observante leseren allerede har lagt merke til, har det kommet litt gullstoff med på bildet mitt denne gangen.

Bildets størrelse er bredde 48cm x høyde 24 cm.

"En morgen" kan kjøpes via bloggens til salgs-side og i nettbutikken min.


"En morgen"






2 kommentarer: