17. november 2014

Grillvotter




Grillvotter meg her og grillvotter meg der...
Jeg fikk bestilling på ett par og endte med å sy tre. Sånn kan det gå :)

Bestillingen gikk ut på grillvotter med noe prinsesseaktig på (=par nr.1).
Mens jeg pønsket på planen videre, kom jeg på alle jeansene jeg har spart på i mange, mange år. Jeg fant ut at godt vasket jeansstoff måtte være ypperlig til dette - og det var det.
Oppå vottene er det applikert rosa prinsessekroner. De er stasjet opp med noen blomstrete pyntesting og små glassperler i rosa.

Jeg tenkte at det kunne være lurt å sy et par grillvotter til meg selv før jeg sydde prinsesse-vottene - det er veldig lenge siden jeg sist sydde grillvotter, nemlig. Det betyr ikke at behovet ikke har vært der, for på kjøkkenet mitt har det faktisk vært en grillvottkrise som har vart i flere år... Nå var tiden inne for å gjøre noe med den saken (=par nr. 2).
Til meg selv sydde jeg votter med applikerte bilder av kirsebær og sitroner på.
Dette var altså det først paret jeg sydde. Det viste seg at vottene er unødvendig lange.

Så skrøt jeg til min mor av mine geniale idéer når det gjaldt grillvotter generelt og gamle bukser spesielt. Hun syntes at dette hørtes så bra ut at hun straks satte i gang med å planlegge å sy seg selv et nytt par.
Men så har det seg slik at hun har mer enn nok med sine egne prosjekter, og jeg visste at hun neppe ville komme i gang med symaskinen med det første. Siden bursdagen hennes nærmet seg, hadde jeg dermed fått en god gaveidé. Disse vottene har fått på seg noen art quilt-fantasiblomster à la Iina (=par nr.3).

Å bruke gamle bukser ble en egen studie i jeansstoffets utvikling over de siste 15-20 år. I lageret mitt finnes det nemlig barnebukser helt ned til str. ca. 4 år. og det er 14 år siden jeg sist hadde en fireåring i huset, så jeg har sånn noenlunde oversikt over alderen på buksene.
Og dette er poenget mitt: en gang i løpet av disse årene har jeansstoffet endret seg drastisk fra tykk, robust, 100% bomull, til noen tynne og stretchy saker som man antageligvis aldri ville kalt for jeansstoff for noen år siden. Men nå har jeg sydd litt av hvert av disse stoffene, og det viser seg at også de nyeste stoffene oppfører seg ganske fint når jeg syr.

Alle grillvottene er dobbelt vattert: utsiden er frihåndsquiltet med en bomullsvatt på undersiden.
Foret er vattert på samme måte, og dermed er det to lag vatt inni votten. I tillegg har jeg lagt et ekstra lag med Insul-Bright inni håndflaten for å være sikker på at varmen ikke trenger seg igjennom.
Mønsteret til votten er fra Quiltemagasinet nr.6 / 2008. Jeg har altså kuttet litt ned på vottenes lengde. Ellers er det lite jeg har holdt meg til syinstruksen siden jeg helst finner mine egne veier mens jeg syr :)
Jeg synes at dette er den eneste fornuftige grillvott-modellen. Her spiller det ingen rolle hvilken hånd du putter i hvilken vott og de er veldig gode i bruk.














Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar