25. juli 2014

Et sommerlig bilde i sommervarmen

Edith Sødergrans dikt "En önskan" har inspirert meg til et sommerlig bilde.

Først noen ord om lyrikeren.
Edith Södergran (1892-1923) var den første finlandssvenske modernisten. I sin samtid var Södergran lite kjent. Etter sin død påvirket hennes diktning andre lyrikere i så sterk grad, at hun betraktes som en fornyer av nordisk lyrikk.
Edith Södergran har en soleklar plass blant Finlands fremste poeter.

Edith Södergran døde av tuberkulose, bare 31 år gammel. Til tross for sitt korte liv, rakk hun å skrive sju diktsamlinger, hvorav den siste kom ut etter hennes død.


En önskan
av Edith Södergran

Av hela vår soliga värld
önskar jag blott en trädgårdssoffa
där en katt solar sig...
Där skulle jag sitta
med ett brev i barmen,
ett enda litet brev.
Så ser min dröm ut...


Dette lille diktet har fått meg til å sitte ved symaskinen i dagevis.
Siden temperaturen ute har vært rundt 30 grader de siste dagene, har mitt ellers nokså gulvkalde syrom vært et deilig og svalt sted å tilbringe tid i.

Bildets størrelse er 40 x 26 cm.
Det har vært mye arbeid med applikeringen. Bjørkebladene, sydd enkeltvis med frihåndsquilting, er fra 1/2 til 1 cm lange. De minste rosebladene er enda mindre. Og de små rosene har en diameter et sted under 1 cm.
Bunnstoffet med øyenstikkere har jeg hatt liggende lenge. Nå fikk jeg endelig bruk for det!

Bildet henger på veggen hos min mor i Finland :)


"En önskan"








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar