1. februar 2016

"Vi merker ikke - - - " av Rolf Jacobsen


Vi merker ikke - - -
av Rolf Jacobsen


Vi merker ikke når mørket kommer, jorden
tømmes for lys hver kveld, også under
sengene.
Helt lydløst bak hvert støvkorn
løftes det bort og ut av vinduene,
også inne i sko-skapet mellem lissene
og de tynne maljer
mørkner timene. Glass som tømmes
stille helt til bunden, selv ditt ansikt
der i speilet kjenner du ikke igjen.

***

"Vi merker ikke - - - " er nok ikke av de meste kjente av Rolf Jacobsens dikt, men fint, det er det, synes jeg.
Diktet er fra samlingen "Headlines" som kom ut i 1969. 


Diktet beskriver mørket, som ubemerket skyver lyset bort.
Og jeg tenker... det finnes så mange slags mørke, ikke bare det som kommer av manglende dagslys.

Og videre tenker jeg at Rolf Jacobsen ikke tok med det viktigste: at lyset alltid vinner over mørket. Men kanskje er det greit at noen dikt slutter der, ved mørket? For er det ikke ofte slik, at mens det er mørket som dominerer, føles lyset mest som bare en oppkonstruert, usannsynlig idé?

Bunnen til Art Quilten "Vi merker ikke - - -" er bygget opp av tre lapper øverst og nederst. Noen av dem er sydd som crazy quilt, noen er sydd av strimler på skrå. Midtpartiet har jeg bygget opp av nokså vilkårlige biter, som jeg så har tilpasset og sydd sammen til en helhet.

Jeg har først frihåndsquiltet på skrå over hele bunnen.
Etterpå har jeg festet "piler" oppå bunnen, og har frihåndsquiltet over hver av dem.
I tillegg til bomullsstoffer, har jeg brukt litt svart thaisilke.
Jeg har også sydd noen smale, blanke bånd i svart og grått, også de på skrå over bildet.


"Vi merker ikke - - - " har bredde 45cm og høyde 49cm

Denne art quilten kan kjøpes via bloggens til salgs-side og i nettbutikken min.

"Vi merker ikke - - - "




2 kommentarer:

  1. For et nydelig bilde! Så gjennomført med detaljer, quilting og farger. Et skikkelig kunstverk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for en veldig hyggelig tilbakemelding :)

      Slett