25. desember 2015

Omvendt julekalender


God jul!
Nå er pakkene atter en gang åpnet, og jeg kan fritt fortelle om de gavene jeg har laget selv.

For mange, mange år siden fortalte en kollega av meg, at de i familien hadde en "omvendt julekalender". Istedenfor en pakkekalender, der barna får en liten gave hver dag, var barna hennes opptatte av å feste en ny figur på denne omvendte kalenderen fram mot jul.
Dette syntes jeg var en strålende ide. Men den gangen hadde jeg "bare" to barn, og syntes at pakkekalendere var en overkommelig sak.
Etter hvert økte barneantallet hos oss til fire. Og jeg må si at jeg angret mange ganger på at jeg ikke hadde overtatt kollegaens kalender-opplegg, men laget isteden pakkekalender til hver av ungene. Det ble mange pakker, ja. Og selv om kalendergavene hos oss var av det beskjedne slaget, så var det en viss mengde stress forbundet med å skaffe nok å putte inn i pakken... og å pakke inn og feste 4 x 24 pakker...

Så er jeg så heldig nå, at jeg fikk mitt første barnebarn for et par måneder siden. For å gi den lille familien (dvs. foreldrene) i alle fall muligheten til ikke å begynne med pakkekalender-styret, laget jeg en "omvendt kalender" til dem.

Ideen til kalender er fra mitt eget hodet. Og som ellers, er det slik denne gangen også, at quilten ble til mens jeg sydde og fant på nye gode ideer.

Kalenderen består av 20 ruter der det skal festes ett hjerte i hver rute.
På himmelen har jeg applikert en engel. Figuren - som jeg har stæsjet opp litt -  er fra et julepanelstoff.
Og på himmelen er det fire trykknapper, der stjerner skal festes,

Hjertene er vatterte og jeg har sydd tråklesting rundt dem med hekletråd. Hempene på hjertene er heklet.
Også stjernene er vatterte, og jeg har håndsydd knapphullssting rundt kantene.
Selve julestjernen har fått litt ekstra pynt på deg - og der kommer den eneste "regelen" inn: denne stjerne skal ikke opp før på julaften.

Jeg sydde en liten pose for alle hjertene og stjernene.
Det er frihåndsquilting over hele overflaten.

Kalenderens størrelse er 35x60cm.





 










2 kommentarer:

  1. For en flott ide. Kjempefin kalender.
    Jeg pakket et år inn figurer til julekrybba som
    de da fikk en hver dag av og skulle sette på plass.
    Men må innrømme at det var en liten sjokolade el
    en annen liten ting i tillegg.
    Ønsker deg ei fortsatt god julehøytid :)

    SvarSlett
  2. Takk for koselig kommentar!
    God jul til deg også :))

    SvarSlett