17. februar 2015

Farging av stoff med snø



Jeg har tidligere nevnt en Art Quilt-bok jeg er ekstra begeistret for.
Boken heter "The Ultimate Guide to Art Quilting" og jeg har skrevet om den her.

        


Jeg husket plutselig at jeg der hadde lest noe om farging av stoff ved hjelp av snø. Siden våren unektelig begynner å sende sine første små tegn om ankomst, skjønte jeg at om jeg skulle få prøvd dette, måtte jeg handle nå.

Metoden er i og for seg svært enkel - eller rettere sagt: jeg forenklet og tilpasset den allerede enkle oppskriften til noe som var gjennomførbart med det jeg hadde av utstyr.

Ta en stoffbit (ikke altfor liten) og skyld den med vann.
Plasser det våte stoffet oppå en rist som igjen er plassert over kjøkkenvasken. Stoffet foldes, vris, dyttes sammen.
Hent inn en god haug med snø, nok til å dekke hele stoffet.
Ta vanlig stoffmaling og smør, drypp, klin malingen over snøen.
La tiden og romtemperaturen gjøre resten av jobben.
Det tar faktisk noen timer før snøen har smeltet.
Og når den har det, har du fått deg et marmorert, batikkaktig stoff.
La stoffet tørke, fikser fargen som anvist - mine farger fikseres med strykejern.

Her tror jeg en må prøve og feile noen ganger. Jeg har ikke blitt profesjonell av mine to runder, og fikk noen fargeklumper på stoffene som ikke ble helt pene. Men man har da både skjærekniv og saks, så det er ikke noe problem :)

Nå har jeg fått noen spennende stoffer jeg så absolutt kommer til å bruke til mine bilder.
Jeg hadde litt dårlig utvalg av farger, så det ble gjentagelse av de samme nyansene.
Jeg har brukt bomullsstoffer ellers, men det oransje stoffet i det siste bildet er silke, og det er sikkert derfor stoffet fikk en helt spesiell "glød".
Jeg tenkte å være lur og bruke et mønstrete stoff som har ligget ubrukt i mange år hos meg. Men resultatet på mønstersiden ble ujevnt og dårlig, det er baksiden av stoffet som ble "stoffet mitt".








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar